Nu är det jul här i vårt hus

Det faktum att jag var på julmarknad igår och att det idag är första advent, gör att en liten julstämmning börjar infinna sig i mig. Fast den största koncentrationen ligger på mitt första prov, det muntliga, som är på onsdag! Håll tummarna för mig kl 10.51 (tiden är rolig, jag vet).

I fredags spenderade jag en lång tid åt att gråta, först lite stilla, men sedan mer eller mindre hysteriskt. Hur kan man se Titanic utan att bli alldeles blöt? Jag, Judith och Johanna åt middag tillsammans och medan jag gjorde bönsallad bakade dom en sockerkaka (= tillsatte vatten o ägg till en mix) och sedan dekorerade vi den självklart underbart fint.

Stolta bagare.

Igår var jag i Bath med två tjejer från huset, vi gick och kollade på julmarknaden och sen gick jag till the Fashion Museum, som jag verkligen gillade. Gick runt och var helt anfådd av alla underbara skapelser från 1700-tal till idag. Efter det åt vi tillsammans på Jamie Olivers italienska resturang och maten var underbar- likaså inredningen.

Mmmm...

Tillbaka i Bristol mötte jag upp Johanna och Valentina och vi startade kvällen på puben Start the bus, sedan till the Old Duke m. live musik och fortsatte sedan till båten Thekla där de spelade jättebra 60's influerad musik. Jag har seriöst aldrig dansat så mycket i hela mitt liv, det var som ett tre timmar långt friskis & svettis pass. Hur kul som helst.

Valentina & Johanna.

Nu ska jag i väg på lite adventsfika!
Ha de bra!
/// Gina

I was born too late - and the road travels on

En gång till!!!

Och så var det måndag igen...

Så, ja nu är det inte lång tid kvar här, bara tre veckor! Det är läskigt hur snabbt tiden går egentligen.
Det stora provet närmar sig också med stormsteg och jag har spenderat hela dagen med att ha "mock exams". Får se hur det går...

I alla fall, i lördags var jag i Wales, närmare bestämt i Cardiff och besökte Cardiff Castle och Cardiff Bay. Gillade verkligen staden och människorna, men tyvärr var det liknande, om inte värre, väder som förra veckan i Oxford. Så jag fick beundra mitt härliga paraply ännu lite mer.

Wales gillar sina drakar.

Del av Cardiff Castle. Jag var jättemodig och gick nästan ända upp i tornet.
Ser inte så högt ut härifrån men det var en bra bit över 100 steg till toppen,
och jag är ju som bekant inte särskilt förtjust i höjder.

Otroligt tak i äkta guld.

Efter ungefär 40 minuter i motvind och hällregn nådde jag och Florina äntligen The Bay.

Lite blött var det... men faktiskt en riktigt bra dag.

Nu ska jag äta middag!
Hörs senare!
// Gina

And now for something completely different...

... music videos!

Kan bara inte få nog av denna låt.

Best music video ever? I alla fall om man frågar youtube...

Just love it, no reasons.

Söt.

Från Across the Universe.

Måste avsluta glatt.

Bye!

Regn, regn och sol

Hej!

Det känns som om den här helgen gått jättefort och jag har insett att det bara är 4 veckor kvar här! Hur kan tiden gå så fort?
I fredags i alla fall gick jag för första gången (bättre sent än aldrig) på skolans fredags filmvisning och såg Änglar och Demoner, som jag tyckte var bättre än Da Vinci Koden. Jag och Johanna trotsade regnet en gång till den kvällen för att gå på universitetets Fine Film Society's (där vi är medlemmar) visning av Waltz with Bashir, som var otroligt bra gjord men nog den hemskaste film jag sett. Se den!

Igår då var det upp tidigt igen som gällde för att följa med bussen till Oxford. Det brukar vanligtvis vara en lagom fylld buss som åker iväg på lördagarna, men igår var det två fyllda bussar som lämnade Bristol, populärt med andra ord. Tyvärr har jag lite svårigheter med att beskriva Oxford då jag mest såg insidan av mitt paraply under stadsvandringen - det var STORM = inte bara regnade utan blåste så att man fick välja mellan att bli dyngsur el åka hem med ett trasigt paraply. Men vädret lugnade ned sig ngt på eftermiddagen - då man befann sig inomhus... Men men jag har upplevt mkt av det unika brittiska vädret iaf. Efter vandringen besökte vi Christ Church College där det bästa var att se matsalen och trappan som är med i Harry Potter filmerna. Jag och Judith försökte vara seriösa men kunde inte låta bli att bli helt barnsligt förtjusta.

Rosor fick jag se iaf.

Ett återkommande paraplyproblem.

Trappan!

Stolt Judith.

Matsalen!

Resultatet av denna fantastiska upplevelse.

Idag fick jag äntligen sova ut ordentligt och vaknade av att solen sken in i mitt rum. Kände mig på riktigt bra humör och efter att ha ätit frukost tog jag tåget till den stora tågstationen för att köpa biljett till London i dec. Det var ungefär vid den tidpunkten mitt glada humör dog, eftersom det visade sig att det var stängt! Man kunde endast köpa biljetter för att åka idag, jag hade då redan förlorat en halvtimme på tåget dit och förlorade 40 min och £2 med bussen hem igen (tåget gick bara en ggn i timmen). Så jag kommer hem lagom glad och bestämmer mig för att slänga in en omgång tvätt i maskinen, gör det men visar sig att alla tre paket med tvättmedel är slut men står fortfarande fint uppradade på bänken. Får springa över till Tesco och köpa ett paket, hem igen, råkade hälla i ungefär 5 ggr så mycket tvättmedel som behövs och får försöka rätta till det. Här undrar jag varför jag överhuvudtaget gick upp idag. Lyckas ialla fall få igång maskinen och äter en macka jag också köpte. Tog sedan ett bra beslut om att ta en promenad i den gigantiska parken i eftermiddags solen för att lugna ner mig.
Misstänkter att min fredag den 13 var aningen försenad.

Parken 1

Parken 2

Så nu är jag hemma igen och ska försöka ta mig an läxhögen, som tur är rätt liten idag.
Hoppas ni har det bra!
Kram // gina

Bleinheim Palace,Cream Tea & Fars Dag

Hejsan!
Tar en liten paus ifrån den gigantiska läxhögen och skriver en liten bit om min helg.

Igår följde jag med på utflykten till Bleinheim Palace, nära Oxford, och fick en guidad tur runt i de många rummen. Känns som om jag nästan bara tittar på slott här.. Men detta var otroligt fint, mycket "mysigare" än Windsor och med en underbar trädgård. Försökte fånga känslan genom några bilder men lyckades inte riktigt, kanske för att jag använder min mobilkamera. Men det ger er en idé i alla fall. Inne i slottet fick man inte fota tyvärr.

Efter den härliga tiden i ett kallt men soligt och klart väder i Bleinheim, åkte vi vidare till Burford, en by av många i klassiska Cotswold. Det var mörkt när vi kom fram så man såg inte så mycket utan vi spenderade timmen åt att avnjuta en afternoon cream tea på ett mysigt litet café.
En rätt så bra dag med andra ord.

Till slut, ett STORT grattis till min kära far på denna speciella dag!
Hoppas tårtan var god!

Puss & kram

Tillfälligt avbrott...

Måste börja med att be om ursäkt för det låååånga avbrottet. Det har berott på datorproblem, resa tillbaka till Sverige och andra störningar (läs läxor).

Men nu är jag tillbaka och ska försöka vara lika duktig som jag var tidigare. Har dock inte riktigt tid nu, måste plugga, men jag bjuder på lite bilder istället.

Windsor Castle:

Stonehenge, Salisbury Cathedral:

Vädret var väl inte det bästa...

Men det klarnade när vi nådde katedralen, som var inomhus...